Eerdere berichten

Vind ons op:

Visit Us On TwitterVisit Us On Facebook

Deze website wordt groen gehost.

Dreigende bomenkap langs provinciale wegen

We maken even een uitstapje buiten IJsselstein. Omdat dit bericht té belangrijk is om niet te delen. De provincies maken zich op om vele duizenden bomen te kappen langs de N-wegen. Ja, je leest het goed, vele duizenden bomen! En dit alles op basis van een enquête van de ANWB, die slechts op 0,07 van alle leden van toepassing was.

Te beginnen in Zuid-Holland. Kijk maar naar het plaatje.

bomenkap langs provinciale wegen

Waar komen die kapplannen aan N-wegen nou ineens vandaan?

Niet uit Brusselse of landelijke regelgeving, maar van aanbevelingen die het kenniscentrum voor verkeer en infrastructuur CROW enkele jaren geleden publiceerde. Provincies volgden deze aanbevelingen gelukkig niet strikt op. Door het hele land staan talloze bomen dichter dan 4,5 meter van de weg. Waarom is dit nu ineens een acuut probleem dat aangepakt moet worden?

Een publieksenquête van de ANWB kreeg landelijk zeer veel media aandacht. Deelnemers konden N-wegen die zij gevaarlijk vonden rapporteren. Van de uitkomsten is een kaart van Nederland gemaakt, waar schrikbarend veel rode trajecten op staan. Slechts 2900 ANWB-leden deden hieraan mee. Dat is 0,07% van het ledental en 0,029% van het aantal houders van rijbewijzen. Toch wordt dit nogal beperkte ‘onderzoek’ door beleidsmakers als onderbouwing gebruikt om bomen te kappen, bijvoorbeeld als er toch wegverbreding of herinrichting gepland is.

Omkering daderschap en slachtoffer

Dertien van de 823 N-wegen die ons land telt werden als gevaarlijk beoordeeld, door o.a. bomen en sloten. Dat is 1,6% van het totale aantal provinciale wegen. Hoeveel botsingen met bomen er de laatste jaren zijn geweest weten we niet. Wordt dit überhaupt door iemand bijgehouden? Wat ons het meeste stoort is dat de ANWB zich niet richtte op de hoofdoorzaak van verkeersongevallen (rijgedrag) maar op de ‘obstakels’ langs de weg. Dat is natuurlijk een omkering van daderschap en slachtoffer.

Natuurlijk zijn wij ook voor het reduceren van verkeersongevallen. Daar zijn gelukkig ook andere manieren voor, zoals snelsheidsbeperking, flitspalen, meer geleiderails, reflectoren op bomen en aangepaste belijning.

Actievoeren heeft effect

Om alternatieve oplossingen vragen en actie voeren heeft effect. De gezamenlijke acties van de Bomenridders Rotterdam en Spijkenisse hebben geleid tot herziening van de plannen voor de Groene Kruisweg. Daar zullen nu minder bomen worden gekapt; hier en daar zijn vriendelijk ogende houten geleiderails aangebracht. We raden mensen in andere regio’s waar dergelijke plannen aangekondigd worden aan zich te verenigen en op tijd met plaatselijke politieke partijen en ambtenaren in gesprek te gaan. Vóórdat de uitgewerkte plannen op info-avonden gepresenteerd worden. Want dan kan het al te laat zijn.

Teken de petitie

De Rotterdamse bomenridders zijn een petitie gestart, help mee en teken ook! Klik op de afbeelding.

petitie tegen massale bomenkap

En de Provincie Utrecht?

Bomenridders IJsselstein zal blijven opletten wat de Provincie Utrecht van plan is. Af en toe maar eens een zoekopdrachtje hier doen dan.

De afdeling webcare ANWB ontkent overigens enige verantwoordelijkheid in dit alles.

 

Dit bericht is voor een groot deel overgenomen van De Bomenridders Rotterdam.

Delen is fijn!

3 opmerkingen

  1. F.G. van der Leeuw schreef:

    Leveren verkeersborden en lichtmasten geen groter gevaar op dan bomen? Er staan er meer van langs de wegen!

    • Carola schreef:

      Dat zouden wij ook denken inderdaad. Ik heb de kleine typefout voor je aangepast.
      Gelukkig gaat het wel weer de goede kant op, er lijken toch veel mensen opeens wakker te worden, zelfs bij de ANWB. Maar het laatste woord is er nog niet over gezegd. Wij wachten hoopvol af. Artikel van de Rotterdamse bomenridders.